Friday, January 14, 2011

PTI Dapat MyKad Free dan apa itu Yayasan Islam Sabah?

Siasatan selama 2 bulan kini hampir selesai dan dapat dirumuskan bahawa sudah wujud bentuk baru Mini-Projek I/C yang dijalankan di bawah batang hidung kita. Mungkin timbul beberapa persoalan yang kita sendiri tidak mungkin dapat menjawabnya secara konkrit dalam isu pemberian dokumen pengenalan diri MyKad kepada pendatang-pendatang asing yang baru bertapak di Sabah tak lebih 10 tahun pun.

Sumber dalaman saya menyatakan bahawa si PTI lebih mudah memperolehi status warganegara Malaysia sekiranya permohonan MyKad dilakukan di Semenanjung Malaysia. Trend sebegini dapat dilihat apabila anda atau mana-mana individu pernah terserempak insiden di mana warganegara PTI yang diragui mempunyai MyKad yang beralamat di Semenanjung Malaysia.

Pernah diajukan kepada beberapa PTI Filipina dan Indonesia akan kebenaran berita ini dan mereka mengiyakannya. Bagaimana ini boleh berlaku? Bukan itu sahaja, permohonan mereka boleh dilulukan dalam masa 2 minggu sahaja. Difahamkan kes sebegini telah memberikan kerakyatan Malaysia secara percuma kepada PTI dalam jumlah yang cukup besar iaitu ribuan orang.

Di mana silapnya dan bagaimana mereka si PTI ini boleh mempermainkan Perundangan Sivil Malaysia hingga mereka memperolehi kerakyatan secara percuma. Saya tidak perlu menjelaskan salah dan silap undang-undang dan peraturan permohonan dokumen pengenalan diri Malaysia memandangkan ianya tidak memerlukan apa-apa perubahan, Cuma kita mahukan pihak saudara kita sebelah Semenanjung Malaysia mempunyai kearifan yang tegar dalam mendefinasikan istilah Melayu Malaysia.
Saya juga mengalu-alukan input serta sumber sahih yang berkaitan dari mana-mana saudara/i pembaca blog saya agar siasatan saya lebih sempurna.

Dalam pada itu, saya juga terbaca artikel dari akhbar yang menyentuh mengenai Yayasan Islam Sabah (YIS) yang membuat kritikan terhadap polisi guna-pakai kerajaan bagi tempoh pengampunan 3 bulan terhadap isu Pendatang Tanpa Izin di Sabah.

Saya melihat usaha YIS ini sebagai suatu cabaran kepada pihak kerajaan dan kepada seluruh rakyat jati Sabah. Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, YIS sering membuat kenyataan akhbar yang bertentangan dengan aspirasi rakyat tempatan dan membuat pembelaan yang berlebihan kepada nasib pendatang tanpa izin PTI Sabah.

Apa sudah jadi? Tak ada kerja lain kah YIS terutamanya hero mereka iaitu Raden Kakung…apakah anda faham intipati perjuangan gagasan yayasan anda? Kalaulah saya dibenarkan menilai arah tuju perjuangan Raden Kakung ini hanya berdasarkan nama individu ini, maka tentunya saya dituduh berat sebelah.

Come on lah brother….takkan lah disebabkan anda itu berbangsa Indonesia maka anda mahu jadi hero PTI berbangsa Indonesia. Apa anda ini tak faham kah usaha kerajaan dalam masa 2 bulan ini dan adakah anda juga tidak memahami kehendak rakyat terhadap isu PTI ini?

Apakah kami kena dengar cakap U seorang sahaja dan luahan isi hati kami yang setiap hari terpampang di mana-mana media seperti di Forum Daily Express, Surat Pembaca Borneo Online, Blog saya sendiri, Blog-blog sahabat yang lain, Sabah Forum Net dan yang paling jelas nyata sekali adalah melalui perbualan harian kita anak jati Sabah mesti disisihkan?

Apa U sahaja kah yang pandai dalam isu PTI ini? Yang menghairankan saya dan rakan-rakan lain, mengapa setiap kali timbul isu PTi atau Projek I/C…YIS atau lebih tepat lagi U, Raden Kakung tampil mencabar. Apa U juga ini PTI kah?

Dari definasi YIS sendiri, tentu kita sebagai individu yang normal akalnya akan beranggapan bahawa penubuhan gagasan YIS ini adalah untuk menegakkan sebarang isu yang berkaitan agama Islam tetapi apakah relatifnya dan sangkut-paut isu PTI dalam perjuangan YIS apatah lagi mencabar pihak polis untuk mengadakan siasatan setiap isu yang ada sangkut paut PTI?

Nampak sangat YIS ini lebih memihak kepada nasib PTI dan bukan saudara seislam anda yang merupakan anak jati Sabah. Atau lebih tepat lagi YIS ini adalah pembela PTI. Apakah YIS menanti ada laporan polis yang dibuat terhadap YIS untuk melihat keterlibatan ahli-ahlinya dalam isu PTI atau paling tidak pun, meminta pihak polis membuat siasatan terhadap status kerakyatan semua ahli YIS.....barulah YIS mahu menutup mulut terhadap isu PTI?

Para pembaca sekalian boleh mencari sendiri artikel-artikel yang berkaitan YIS di Google atau Yahoo net untuk melihat sendiri akan penentangan mereka terhadap sebarang usaha pengusiran PTI dan pembelaan mereka terhadap PTI dalam isu Projek I/C. Saya bagi contoh pada [Link1] atau [Link2] atau [Link3] atau http://www.sabahforum.com/forum/viewtopic.php?f=14&t=2177 dan banyak lagi.

Di mana ada isu yang seolah-olah menentang PTi atau isu jenayah anak jati Sabah, di situlah YIS atau lebih tepat sekali Raden Kakung akan cepat-cepat mengeluarkan kenyataan kepada pihak akhbar. Tapi yang hairan, apabila isu berkaitan agama Islam dibincangkan…pihak YIS tidak pulak mengeluarkan sebarang kenyataan akan pendirian mereka.

Saya merasakan YIS mempunyai agenda yang tersembunyi apatah lagi mempunyai kepentingan terhadap isu PTI ini dan saya menyeru agar jika YIS beranggapan bahawa misi perjuangan mereka juga merangkumi Politik semasa dan setempat, daftarlah jadi gagasan politik.

Jangan bersembunyi di sebalik gagasan Yayasan Islam dan jikalah anda ini benar-benar pejuang Islam PTI, maka buka mata anda besar-besar dan fahami bahawa kami anak watan Sabah juga ada yang beragama Islam dan memerlukan bantuan fizikal dan ilmiah dari YIS. Buatlah kerja anda yang diamanahkan oleh ALLAH S.W.T dan bukan menjadi pembela PTI sahaja kerana nampaknya itu yang anda cuba lakukan selama ini.

Untuk berjuang secara tegar dan adil, perlu ada sempadan dan garis panduannya. Janganlah menutup keahlian YIS terhadap ahli-ahli dari bangsa lain dan jika itu bukan tujuan anda, lantiklah ahli jawatankuasa YIS dari kalangan anak jati dan anak watan Sabah yang tulen dari pelbagai bangsa yang wujud di Sabah ini. Buka cawangan di seluruh Sabah dan bukan hanya di Tawau atau Sandakan sahaja.

Jangan lah pulak ada ahli yang agak ketara dari nama beliau, berbangsa Indonesia membuat pembelaan yang berat sebelah dan lebih memihak kepada PTI walhal kita tahu PTI ini majoritinya adalah dari bangsa Filipina dan Indonesia. Jangan memalukan anak jati Indonesia Sabah dengan memberikan pandangan dan seruan berat sebelah apatah lagi ada kalangan PTI adalah saudara-mara ahli-ahli YIS.

Anda meminta pihak polis dan pemimpin kerajaan adil dalam isu PTI, maka saya meminta agar YIS adil dan saksama dalam misi serta visi perjuangan mereka. YIS adalah gagasan Islam anak jati Sabah dan bukannya sang pejuang atau pembela pendatang tanpa izin Sabah
 
Copy Dari PemudaSabah

No comments:

Post a Comment